half way - Reisverslag uit Winnemucca, Verenigde Staten van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu half way - Reisverslag uit Winnemucca, Verenigde Staten van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

half way

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Winnemucca

Zo....daar zijn we weer! Een lang verhaal voor jullie deze keer. Het genot van op vakantie een poosje onbereikbaar te zijn....geen wifi, geen telefoon, even afkicken van de dagelijkse portie social media. Af en toe mis ik het, maar het geeft eerlijk gezegd wel rust. We zijn over de helft van onze vakantie, wat gaat dat snel, en wat hebben we al veel gezien. Tot een volgende keer!

28 juli 2015
Een rustig aan dagje. Rustig opstaan, opruimen en boodschappen halen. Dan rijden we naar een camping vlakbij Bryce Canyon. Op de kaart lijkt het niet ver, maar het is een rit van vier en half uur. Tussendoor nog een broodje eten en dan zijn we om een uur of drie op de camping. De rest van de middag brengen we door bij het zwembad. We komen enkele andere gezinnen tegen die we al eerder hebben gezien.

29 juli 2015
Luuk is jarig! En dat vieren we door hem om kwart over vijf s ochtends al zijn bed uit te halen.....:-) (iedereen bedankt voor alle felicitaties per whatsapp/Facebook/instagram!) We gaan naar de zonsopkomst kijken in Bryce National Park. Het is nog fris zo vroeg op de dag, maar het uitzicht maakt het meer dan goed. De zon speelt met de stenen rotsen en pilaren en kleurt ze prachtig rood. We rijden naar een ander uitzichtpunt en zien onderweg een paar keer hertjes lopen. Ook dat is bijzonder mooi, ondanks dat we in Nederland ook hertjes hebben. We lopen een trail naar beneden, dwars door de canyon van Bryce en weer heel steil naar boven....Een super mooie route. We genieten volop. De jongens zijn iedere keer weer heel enthousiast als ze een eekhoorntje spotten.

Daarna is het tijd voor de lunch, en een middag zwembad. De jongens hebben een Nederlands speelvriendje, dus ik heb eindelijk tijd om een boek uit te lezen! Wat heerlijk en waarom doe ik dat niet vaker.....

'S avonds gaan we iets echt Amerikaans doen....we gaan naar een rodeo kijken. En op zijn Amerikaans begint dat met het Amerikaanse volkslied. Wat een ervaring om mee te maken. De jongens kijken hun ogen uit. Misschien voor dierenliefhebbers een niet helemaal verantwoord uitstapje van ons. Maar wat een show. Wat een lef hebben die mannen om op een wild paard of stier te gaan zitten. Ook nog lassowerpen en een soort snelheidswedstrijd om lege vaten heen met paarden. Op en top Amerikaans!

De jongens liggen laat op bed, maar op deze manier, met het vroege opstaan, heeft Luuk zijn verjaardag wel lekker lang geduurd. Het is in ieder geval snel stil in de daktent.

30 juli 2015
We slapen uit! Heerlijk. Helaas vanacht wel vier keer mijn bed uit geweest voor Cas, die steeds aan het huilen was....

Vandaag rijden we naar Zion National Park. Nog best een eindje rijden, terwijl het op de kaart zo'n klein stukje lijkt. In Zion is het druk....heeeeel druk. Maar we vinden een parkeerplaats en kunnen met een shuttlebus verder het park in. Goed geregeld allemaal. We gaan gelijk naar het eindpunt, want we willen naar de Narrows. Een smalle kloof waar een rivier doorheen loopt, waar je doorheen kan waden. Mooi en ook nog erg leuk! Alleen jammer van al die andere mensen ;-) . Rogier, Luuk en Cas nemen ook nog een frisse duik in de rivier waar die wat dieper is. Heerlijk verkoelend.
Na de wandeltocht van anderhalf uur gaan we terug en moeten we op zoek naar een camping. Helaas zijn de campings in het park al helemaal vol, dus rijden we wat verder. Nog even boodschappen doen in de Wallmart. Raar hoor, ze verkopen automatische geweren in de supermarkt, maar een fles wijn is er niet te vinden.....terwijl ik er net zo'n zin in heb.

De camping is dicht bij de snelweg gelegen, makkelijk als vertrekpunt voor morgen. Maar veel lawaai.

De Amerikanen vallen ons trouwens alles mee. Natuurlijk zijn ze in onze ogen overdreven. Maar ze zijn ook erg aardig en heel enthousiast. Amerika is het land van de mogelijkheden. De spirit van het gaan voor iets, zit er goed in. Alles is mogelijk, en dat bevalt me wel. Een positieve instelling, ergens het goede van zien, en niet te veel zeuren.

31 juli 2015
Vandaag een lange reisdag. Na lang twijfelen hebben we toch besloten dat we naar Yellowstone National Park willen gaan. Maar dat ligt zo'n 900 km noordelijker. De reis verloopt voorspoedig en een kilometer of vijftig onder het park willen we een camping zoeken.....Helaas....alles is vol. De volgende heeft nog 1 minuscuul plaatsje direct naast de weg voor bijna 80 dollar....ja daaaaag! Dat doen we niet.
Door maar weer, naar een campsite met 300 plaatsen. Helaas..... We kijken al uit naar een wildkampeerplaatsje, want het is inmiddels al ruim zeven uur s avonds geworden, terwijl we door rijden naar een laatste campsite.
Gelukkig! De campsite is wel vol, maar ze hanteren een soort overloopveldje. 'Watch out for bears!' staat er op een bord op de camping....het afval ruimen we dus maar extra goed op. We zullen er niet minder om slapen.
En tja....dat het even niet makkelijk was om een kampeerplaatsje te vinden....dat is ons eigen risico doordat we niet alles van te voren vast willen leggen. Die vrijheid willen we toch niet opgeven.

Als Rogier en ik s avonds nog een biertje drinken, en naar de volle maan kijken, zijn we het er over eens dat we een mooi leven hebben!

1 augustus 2015
Na een koude nacht, staan we vroeg op. Die koude is wel begrijpelijk want we staan in een bergachtig gebied. In de verte zien we nog sneeuw op de bergpieken liggen. Onze dekens hadden nu echter wel wat dikker gemogen. De ene keer zweet je je bed uit, en voel je je net een gebraden worstje 's nachts....nu voelde ik me meer een eskimo in z'n blootje.

De kachel van de auto doet het echter, net als de airco, uitstekend. Al snel zijn we weer heerlijk warm.

Na een paar mile te hebben gereden zien we in de verte twee elanden staan met enorme geweien. Helaas te ver om een goede foto te maken, maar wel tof!

We rijden Yellowstone National Park in. En gaan gelijk naar de eerste camping. Het is hier wie het eerst komt, die heeft plaats, anders pech gehad. Wij hebben een plaatsje! Tussen de dennenbomen, met een vuurplaats en met een 'berenkast'. Een kast waar je alle etenswaren etc in kunt doen en die een beer niet openkrijgt.

We rijden daarna verder het park in. En al heel snel zien we een groep elanden vlakbij de weg! Het park is prachtig. Wat een thermische activiteit in de grond. Rookpluimen stijgen op uit de grond en op sommige plaatsen borrelt er water.

Natuurlijk gaan we kijken bij de 'old faithfull', de geiser die het hoogste spuit, 1x in de drie uur. Indrukwekkend! Maar wat een mensen in het park. Er staan misschien wel duizend man te kijken.
We rijden een paar mooie routes, stappen geregeld uit om korte wandelingen te maken. (Die zijn nooit zo lang, want dan zouden de volslanke Amerikanen het niet vol houden....)

Half de middag rijden we langs een rivier waar in gezwommen kan worden. Omdat er op de camping geen douches zijn, gebruiken we de rivier om op te frissen. En het is natuurlijk ook gewoon erg leuk en lekker om in zo'n rivier te plonsen.

Terug op de camping stoken de 'mannen' een kampvuurtje. Tenslotte moeten de beren op afstand worden gehouden.....:-) Helaas hebben we er nog geen gezien.

2 augustus 2015
Vroeg op pad, naar een camping midden in het park. En jaaaaaaa.....gelukkig is er een plekje voor ons! We betalen gelijk voor twee nachten. Zo s ochtends vroeg is het prachtig, op diverse plekken komt stoom uit de grond. Het geeft een sprookjesachtig beeld.

Onze eerste stop is bij de upper en loser falls. Het plaatje waar Yellowstone bekend door is. Een wandeling steil naar beneden brengt ons precies aan de bovenkant van de upperfalls. Wat een watergeweld! Indrukwekkend.
Een stuk verder kijken we van een eindje naar de waterval en zien we goed hoe hoog die is en hoeveel water er vanaf stroomt.

Wat zijn we blij en enthousiast als we onze eerste bizon zien! Luuk heeft een boekje met de dieren uit het park en kan er weer een afvinken. Even later komen we echter op een plek waar wel honderden bizons lopen te grazen. Wat een plaatje! Er lopen er zelfs een paar over de weg. De rangers 'duwen' ze met hun auto aan de kant.

Uiteraard maken we nog een paar stops bij kokende modderpoelen, alvorens we de rivier weer opzoeken voor een verkoelende duik. Eind van de middag spelen de jongens op de camping met hun autootjes en drinken Rogier en ik een biertje en wijntje (in een winkeltje in het park was zowaar wijn te koop).

Yellowstone voldoet zeker aan onze verwachting, we zijn blij dat we de moeite hebben genomen naar boven te rijden.

3 augustus 2015
We hebben nog een dag om Yellowstone te ontdekken. Vandaag bekijken we het noordelijk deel van het park. We zien watervallen, versteende bomen en de Mammoth springs, een soort kalkterrassen, net als Pamukale in Turkije. Helaas geen beer tegen gekomen, wel nog een paar hertjes en een paar bizons.
Einde van de middag zijn we terug op de camping. Vlakbij zit een ranger museum, en aangezien Cas vandaag besloten heeft dat hij later ranger wil worden en de hele dag al met een ranger hoedje oploopt, alias Yogi Bear, lopen we daar naar toe. Het is klein, maar leuk om even te kijken en de gepensioneerde ranger geeft enthousiast uitleg.

Terug op de camping is het tijd om een kampvuur te maken. S avonds op tijd naar bed....zo'n vakantie is best vermoeiend....;-)

4 augustus 2015
We hebben regen gehad vannacht....snel wegwezen hier dus, en op naar het westen. Richting San Fransisco, maar dat is te ver voor 1 dag.
We stoppen in winnecota op een camping met zwembad. Terwijl de mannen in het zwembad gaan, rij ik om boodschappen. Morgen verder naar San Fransisco!

Tot de volgende keer.
Lieve groet,
Rogier, Marijke, Luuk en Cas

• 05 Augustus 2015 - 12:03

Cees:

Mooi verslag en zo reizen we een beetje mee. Geweldige parken hebben jullie al gezien, bijna net zo mooi als De Hooge Veluwe!!!! Dus nog een paar dagen genieten van de USA. Pas op voor de beren, maar met aspirant ranger Cas, kan je niet gebeuren. Gr. Cees

• 05 Augustus 2015 - 12:17

Joke:

Wij genieten mee van jullie geweldige reis!! Dikke kus X

• 05 Augustus 2015 - 19:16

Suzan:

Wat een leuk verslag weer om te lezen. Het is weer een geweldige vakantie. Geniet er maar van. Het is om voor je het weet. En niet zeuren over de wijn. Hier heb je straks weer genoeg.

• 10 Mei 2016 - 10:23

Evelyn:

Jullie zijn stoer hoor en lief xxx